Informatie voor verwijzers

Reguliere wijkzorg

U kunt reguliere wijkzorg voor uw patiënt aanvragen via het Centrale Aanmeldpunt Amstelland & Meerlanden – Wijkzorg Amstelveen in ZorgDomein of POINT.

De werkwijze is als volgt:

  • U signaleert een zorgvraag en schept een realistisch beeld richting cliënt over wijkverpleging.
  • U vraagt wijkzorg aan via ZorgDomein of via POINT. Vul het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in.
    1. Via ZorgDomein: Kies een product uit de categorie Verpleging, verzorging en thuiszorg. Bevindt het woonadres van cliënt zich in postcodegebied 1181 t/m 1188, dan komt het juiste aanmeldpunt naar voren.
    2. Via POINT: Gebruik Verzenden naar (regionaal) coördinatiepunt (niet VVT). Zoek op “Coördinatiepunt wijkzorg – Amstelveen” en kies op basis van postcode voor Noord (1181 – 1184) of Zuid (1185 – 1188)
  • De aanvraag komt binnen bij het juiste postcodegebied:
    1. ZorgDomein: Automatische routering
    2. POINT: U kiest handmatig het juiste gebied
  • Dagelijks worden de aanvragen per gebied besproken in een online verdeeloverleg met betrokken organisaties. Om de aanvraag goed te kunnen beoordelen, hebben meerdere zorgorganisaties toegang tot de gegevens die u hebt aangeleverd. Aanvragen na 13:30 uur worden de volgende werkdag behandeld.
  • De (wijk)verpleegkundige die de aanvraag oppakt:
    1. Neemt contact op met de cliënt
    2. Koppelt de voortgang terug aan u
    3. Reactie tussen 13:30 – 16:00 uur (telefonisch of via POINT communicatiejournaal)
  • Wanneer de zorgvraag niet opgepakt kan worden, ontvangt u een terugkoppeling met advies en vervolgstappen.

Let op:

  • Alleen aanvragen binnen postcodegebied 1181 t/m 1188 worden in behandeling genomen.
  • Informeer de cliënt (of diens contactpersoon) dat de aanvraag gedeeld wordt met meerdere betrokken zorgorganisaties in de regio, zodat passende zorg kan worden toegewezen.
  • Aan een aanvraag kunnen geen rechten worden ontleend. Tijdens het kennismakingsgesprek wordt beoordeeld of wijkzorg verantwoord en passend is op basis van capaciteit, zelfredzaamheid, inzet van hulpmiddelen en netwerk.
  • Een zorgplan wordt pas opgestart als dit is goedgekeurd door zowel cliënt als zorgaanbieder.”

Casemanagement dementie

U kunt reguliere wijkzorg voor uw patiënt aanvragen via het Centrale Aanmeldpunt Amstelland & Meerlanden – Casemanagement dementie Amstelveen in ZorgDomein of POINT.

 

De werkwijze is als volgt:

  • U signaleert een zorgvraag en overlegt met cliënt/naasten of casemanagement dementie passend is.
  • U dient de aanvraag in via ZorgDomein of POINT. Zorg voor een volledig ingevulde aanvraag en voeg een officiële diagnose dementie of een verwante aandoening toe.
    1. Via ZorgDomein: Kies een product uit de categorie Verpleging, verzorging en thuiszorg. Bevindt het woonadres van cliënt zich in postcodegebied 1181 t/m 1188, dan komt het juiste aanmeldpunt naar voren.
    2. Via POINT: Gebruik Verzenden naar (regionaal) coördinatiepunt (niet VVT). Zoek op Coördinatiepunt casemanagement dementie – Amstelveen. De aanvraag wordt automatisch doorgestuurd.
  • De aanvraag komt binnen bij het POINT-coördinatiepunt. Deze aanvragen worden twee dagelijks gecontroleerd op spoed en volledigheid:
    1. Bij spoed: Er wordt telefonisch contact met u opgenomen.
    2. Bij onvolledigheid: U wordt benaderd voor aanvullende informatie.
  • Elke twee weken, op maandagochtend, vindt een online verdeeloverleg plaats. De betrokken organisaties verdelen de aanvragen op basis van capaciteit. Om de aanvraag te kunnen beoordelen, hebben meerdere zorgorganisaties binnen de regio toegang tot de gegevens die u hebt aangeleverd.
  • De organisatie die de aanvraag oppakt, neemt telefonisch contact met u op. De behandelend casemanager maakt vervolgens een afspraak met de cliënt.
  • Aanvragen die nog niet kunnen worden toegewezen, blijven in het POINT-coördinatiepunt op de wachtlijst staan. Er kunnen geen uitspraken worden gedaan over de exacte wachttijd of plaats op de lijst.

 

Let op:

  • Alleen verwijzers (huisartsen en medisch specialisten) kunnen aanvragen indienen.
  • Een officiële diagnose van dementie of aanverwante aandoening moet worden meegestuurd.
  • Informeer de cliënt (of diens contactpersoon) dat de aanvraag gedeeld wordt met meerdere betrokken zorgorganisaties in de regio, zodat passende zorg kan worden toegewezen.
  • Aan een aanvraag kunnen geen rechten worden ontleend.

Verpleegtechnisch team

U kunt verpleegtechnische zorg voor uw patiënt aanvragen via het Centrale Aanmeldpunt Amstelland & Meerlanden in ZorgDomein of POINT.

Inclusiecriteria voor verpleegtechnische zorg:

  • Complexe wondzorg (VAC pomp)
  • Drainzorg, waaronder:
    • Abcesdrain
    • Ascitesdrainage
    • Nefrostomie
    • Thoraxdrainage
  • Medicatietoediening via infuus (perifeer en centraal)
    • Via CKV
    • Via PICC-lijn
    • Via poortkatheter
  • Palliatieve sedatie 
  • Peritoneaal dialyse
  • Pijnbestrijding middels infuuspomp (subcutaan, intraveneus of spinaal) 
  • Plaatsing van perifeer infuus t.b.v. euthanasie 
  • Totale Parenterale Voeding (TPV) 
  • Tracheacanulezorg (postoperatief)

Bij twijfel over inclusie verpleegtechnische zorg graag bellen met 06 – 53 88 18 14

Overige reguliere vragen kunt u verwijzen naar reguliere wijkverpleging.

De werkwijze is als volgt:

 

  • U signaleert een verpleegtechnische zorgvraag.
  • U vraagt zorg aan via ZorgDomein of POINT. Vul de aanvraag zo volledig mogelijk in. Denk aan het meesturen van uitvoeringsverzoeken wanneer nodig.
    1. Via ZorgDomein: Kies een product uit de categorie Verpleging, verzorging en thuiszorg. Bevindt het woonadres van cliënt zich in postcodegebied 1181 t/m 1188, dan komt het juiste aanmeldpunt naar voren.
    2. Via POINT: Gebruik Verzenden naar (regionaal) coördinatiepunt (niet VVT). Zoek op Coördinatiepunt verpleegtechnische zorg – Amstelveen.
  • De aanvraag komt binnen bij het POINT-coördinatiepunt verpleegtechnische zorg. Coördinatoren van het STA-Team Amstelring beoordelen aanvragen binnen 60 minuten.
    1. ZorgDomein: Uw ontvangt een mail dat uw aanvraag is geaccepteerd of niet passend is.
    2. POINT: Uw ontvangt een bevestiging in het POINT communicatiejournaal.
  • Dagelijks overleg (14:00 uur via MS Teams):
  • Aanvragen vóór 14:00 worden besproken in dit overleg. In dit overleg wordt de cliënt toebedeeld aan één van de organisaties. In principe wordt uw zorgaanvraag altijd aangenomen, alleen wanneer de zorg niet passend is.
  • Aanvragen na 14:00 worden verdeeld via de Siilo app.
  • Spoedaanvraag? Neem telefonisch contact op met het STA-Team van Amstelring: 06 – 53 88 18 14 (07:00 – 23:00 uur, 7 dagen per week). Na 18:00 wordt er binnen één uur teruggebeld.

 

Toewijzing:

  • Zorgvragen worden verdeeld over drie verpleegtechnische teams op basis van capaciteit.
  • Bij onvoldoende capaciteit wordt samenwerking gezocht, waarbij de organisatie die de dagzorg levert de eindverantwoordelijke is.

 

Let op:

  • Alleen verwijzers (huisartsen en medisch specialisten) kunnen aanvragen indienen.
  • Zorg dat er bij voorbehouden handelingen of medicatie een uitvoeringsverzoek met alle relevantie instructies wordt meegestuurd.
  • Zorg dat er voldoende startmaterialen aanwezig zijn, tot er redelijkerwijs een nieuwe (herhaal)bestellingen door het wijkteam
    gedaan kan worden.
  • 100% zorggarantie: elke aanvraag wordt opgepakt binnen de kaders van verpleegtechnisch team.
  • Aan de aanvraag kunnen geen rechten worden ontleend.